Logo Muzeum Narodowego w Szczecinie

Szczecin na dawnej fotografii

Mosty i nabrzeża

Odra choć dzieliła miasto na dwie części, była najistotniejszym elementem jego egzystencji. To tu już w IX wieku powstał port, który z czasem stał się źródłem znaczenia Szczecina, tu od wieków powstawały warsztaty szkutnicze, zaczątek poźniejszej stoczni o europejskiej sławie, to tu zaczynały się dalekie rejsy szczecińskich żeglarzy, wyprawy rybaków i kupców, tu odbywał się przeładunek towarów, rozpoczynały podróże wielkie i małe, wyprawy za morze i niedzielne przejażdżki za miasto. Nabrzeża tętniły życiem, ruchem, gwarem handlujących i kupujących. Przy bulwarach nadodrzańskich wznoszono spichlerze i domy mieszkalne, kramy, sklepy i kantory, tu można było zjeść i wypić, załatwić interesy, spotkać znajomych, pospacerować. Dwie części miasta spajały mosty – najstarszy Most Długi już w XIII wieku połączył brzegi Odry, później u stóp zamku powstał most Kłodny, dalsze – Dworcowy i Kolejowy pobudowano w XIX wieku. Drewniane mosty zastąpiły nowe stalowe konstrukcje wkomponowane w efektowną architekturę, wzbogacając sylwetę miasta. To stąd – z daleka – Szczecin prezentował się szczególnie malowniczo – z masztami żaglowców, kominami parowców, charakterystycznymi sylwetkami stateczków spacerowych, z barkami, holownikami i niewielkimi łodziami.